Mladá Slovenka vytvára netradičné umelecké diela. Na prvej vernisáži predala takmer všetky obrazy
- Už aj na Slovensku je stále väčší dopyt po originálnom umení
- Reliéfne obrazy vznikajú z potreby vniesť do priestoru pokoj a zmysel
- Kryštály, perly a svetlo slúžia ako prostriedky na vyjadrenie emócií a hĺbky
- Už aj na Slovensku je stále väčší dopyt po originálnom umení
- Reliéfne obrazy vznikajú z potreby vniesť do priestoru pokoj a zmysel
- Kryštály, perly a svetlo slúžia ako prostriedky na vyjadrenie emócií a hĺbky
Na Slovensku vzniká čoraz viac kvalitného súčasného umenia, no Slováci sú v tejto oblasti stále skôr opatrní – len približne tretina má záujem investovať do výtvarného umenia, pričom len 13 % ho nakupuje s cieľom zbierania alebo zhromažďovania.
To znamená, že výrazná väčšina obyvateľov Slovenska si ešte nekúpila originálne výtvarné dielo. Práve v tomto kontexte pôsobí vizuálna tvorba Leony Vajglovej z Homehug ako zaujímavá odpoveď – oslovuje svojou osobnou hĺbkou, prírodným zmyslom a estetickou jemnosťou.
Autorka prepája reliéfnu abstrakciu s kryštálmi, perlami a svetlom v dielach, ktoré nie sú iba dekoráciou, ale formou vizuálnej reflexie, ticha a návratu k sebe samým.
Leona v rozhovore pre Startitup vysvetľuje, prečo ju ručná práca baví viac než digitálny tablet, ako sa do diel značky Homehug dostáva hra svetla a čo jej ukázalo, že „nedokonalá“ línia má často najväčšiu silu.
Spojenie reliéfu, kryštálov a svetla v súčasnom umení
Homehug je autorský projekt výtvarníčky Leony Vajglovej, ktorý prepája reliéfnu abstrakciu s kryštálmi, perlami a svetlom. Každé dielo vzniká ručne, s dôrazom na detail, intuíciu a emóciu.
Leona tvorí obrazy ako vizuálne objatia – prinášajú pokoj, hĺbku a jemný návrat k sebe samému. Homehug nie je komerčná značka, ale priestor, kde umenie dostáva dušu a dotýka sa ľudí na hlbšej úrovni. Pozri si viac o ručnom umení →

- Ako Leona začala tvoriť diela a čo ju inšpirovalo
- Aký majú význam kryštály, perly a práca so svetlom
- Prečo dáva prednosť ručnej práci pred digitálnym umením
- Aké výzvy a experimenty posúvajú jej prácu ďalej
Vaše diela spájajú reliéfnu abstrakciu s kryštálmi, perlami a svetlom. Kde ste hľadali inšpiráciu pre túto techniku?
Všetko to začalo úplne spontánne, keď sme sa s manželom a deťmi presťahovali do nového bytu. Obaja sme architekti, takže sme si interiér navrhovali sami a keďže mám rada umenie, chcela som si ho dotvoriť sama.
Túžila som po niečom, čo by náš domov podporilo, dodalo mu šmrnc a celý ho zjednotilo – po prvku, ktorý by do priestoru vniesol hĺbku a podporil príjemnú atmosféru.
V tom období som začala zbierať rôzne druhy kryštálov, čomu som vtedy úplne nerozumela, ale neskôr som zistila prečo. Rada som sa na ne pozerala, ale keď som si ich vystavila len tak na podstavci, neprišlo mi to ono – akoby tam nevynikli tak ako mali.
A keďže ma vždy bavilo aj zdobenie perníkov – hlavne na Vianoce, ten pocit tvorenia ma veľmi upokojoval, akurát perníky sa vždy zjedli, tak som rozmýšľala ako zostať pri takomto type tvorenia po celý rok.
Tým, že mám veľmi rada abstraktné diela, pretože v nich si každý nájde niečo vlastné, osobné, sa to celé prirodzene prepojilo – abstraktný reliéf, ručná práca, kryštály, perly a hra so svetlom. Postupne som skúšala rôzne techniky a materiály a osvojila som si jedinečný štýl, ktorý ma veľmi napĺňa a robí šťastnou. Pozri si viac →
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Do obrazov vkladáte kryštály a perly ako výrazný prvok. Čo pre vás osobne tieto materiály znamenajú a akú symboliku v nich vidíte?
To, že naša Zem dokáže vytvoriť niečo tak čarovné ako kryštály, je pre mňa dôkazom, že existuje niečo, čo sa možno nedá celkom vysvetliť slovami. Kryštály vo mne vyvolávajú pocit tajomna, čistoty a presahu.
Najviac ma fascinuje ten moment, keď na ne zasvieti slnko – akoby ožili. A práve tento okamih ma veľmi ovplyvnil aj v tvorbe. Snažím sa, aby mali možnosť “zažiariť” vo svojej najčistejšej podstate.
Práca so svetlom je pre mňa kľúčová – často je to práve ono, čo obraz prebudí k životu. Perly vnímam ako také zrnko čistého úmyslu. Mám veľmi rada to, ako dokážu obraz uzemniť a zároveň nenápadne dotvoriť. Vždy keď ich pridám, mám pocit, že dielo dostane ešte hlbší rozmer.

Slovenská príroda sa vo vašej tvorbe často objavuje v podobe farieb aj štruktúr. Ktoré miesta vás najviac inšpirujú pri výbere farebnej a tvarovej palety?
V súčasnosti žijeme v hektickej a nadmieru stimulujúcej spoločnosti, ktorá často potláča naše prirodzené potreby – najmä potrebu ticha, kontaktu s prírodou a zmysluplného oddychu.
Takýto životný štýl sme si mnohí osvojili ako normu, aj keď nás môže pomaly viesť k vyčerpaniu a strate vnútorného pokoja. Práve preto mi dáva veľký zmysel prinášať prírodné prvky aj do interiéru, či už vo forme materiálov, alebo umenia.
Príroda na ľudí pôsobí upokojujúco a uzdravujúco, a myslím si, že každý to cíti, hoci nie vždy si to naplno uvedomuje. Nemám len jedno konkrétne miesto, no priznám sa, že veľkým zlomom v mojom živote bol návrat k detskému snu, na ktorý som počas hektických rokov úplne zabudla.
Vďaka mojim deťom, ktoré ma spomalili a pripomenuli mi, čo je pre mňa dôležité, sa do môjho života dostal jedinečný koník s úžasnou povahou. Práve vďaka nemu chodievam pravidelne do lesa a zažívam pocit slobody, hlbokého pokoja a návratu k sebe samej.
Podobný pocit prežívam pri mori – nadhľad, priezračnosť a nekonečný priestor. A práve tieto pocity, farby a štruktúry prepájam s mojou tvorbou.
Mám radosť, keď cítim, že toto naladenie dokážem cez svoje diela odovzdať ďalej a že ľudia si v nich dokážu nájsť svoj vlastný návrat k sebe. Pozri si, ako vyzerajú obrazy z kryštálov →

V dobe, keď digitálne umenie získava stále väčšiu popularitu, zostávate pri ručnej práci. Čo vás motivuje zostať verná fyzickým materiálom a metódam?
Digitálne umenie nám dnes otvára veľa nových možností a určite má svoje miesto – posúva hranice a prináša nové formy vyjadrenia. No mňa osobne viac priťahuje spomalenie a fyzický kontakt s materiálom.
Keď tvorím rukou, je to pre mňa forma zastavenia sa a návrat do prítomného okamihu. Verím, že ručná práca dokáže do diela preniesť istú kvalitu – viac autenticity, energie a duše.
V tej nedokonalosti, v dotyku a štruktúre cítim niečo veľmi ľudské a skutočné. A to si pri tvorbe veľmi užívam.
Plánujete rozšíriť svoj repertoár o nové materiály a techniky? Aké experimenty máte v pláne a kam by ste chceli svoj štýl ďalej posunúť?
Áno, určite. V hlave nosím množstvo nápadov, najmä čo sa týka práce so svetlom, experimentovania s farbami či kombinovania rôznych materiálov.
Baví ma skúmať nové techniky a posúvať sa ďalej, no zároveň je pre mňa dôležité zostať verná sebe a svojej autenticite. Chcem, aby moje diela aj naďalej vyžarovali to, čo cítim – nech už použijem akýkoľvek prostriedok.

Keď pri tvorbe pracujete súčasne s reliéfom a svetlom, chcete každý detail dokonale zladiť. Ako vyzerá váš bežný pracovný postup od prvého náčrtu po finálnu inštaláciu?
Väčšinou to u mňa začína víziou – akoby som dopredu videla, ako má obraz vyzerať. Mám predstavu o tvare, o tom, aký kryštál použijem a aký vzor ručnej práce sa k nemu bude hodiť.
Napríklad pri diele Mind, Body and Soul som od začiatku vedela, že má mať trojuholníkový formát. Zvolila som líbyjský tektit, ktorý som zakomponovala ako nosný prvok, vytvorila som dominantnú hmotu a následne som obraz dotvárala jemnejšou ručnou prácou.
Názov obrazu, čo považujem taktiež za dôležitý moment v tvorbe, mi často napadne až počas procesu, niekedy až po dokončení, keď sa na dielo pozriem z odstupu a zacítim, čo vlastne vzniklo.
Keď som začínala, pozastavovala som sa nad tým, že nie všetky línie, čo robím ručne, sú dokonale rovné. Postupne som si ale uvedomila, že presne tak to má byť – aj samotné kryštály majú svoje nedokonalosti, no celkovo sú krásne a jedinečné.
A to ma naučilo prijímať samotnú dokonalosť v nedokonalosti aj v tvorbe aj v živote. Leona tvorí netradičné obrazy →
Svetelné prvky musia na obraze pôsobiť prirodzene a plynule. Aké zásady a nástroje používate na ich presné umiestnenie a nastavenie intenzity?
V mojej tvorbe ma vedie hlavne cit a intuícia. Niekedy ani sama presne neviem, ako to celé vyznie, až kým obraz neuvidím hotový – práve ten finálny moment ma veľmi baví.
Trvalo mi určitý čas, kým som našla materiály, s ktorými sa mi dobre pracuje, a techniky, s ktorými som dokázala dosiahnuť efekt, aký som mala v hlave. Je to kombinácia skúšania, pozorovania a veľkej trpezlivosti.
Svetlo zohráva veľkú úlohu, preto vždy klientom odporúčam ideálne zvoliť miesto, kde dopadajú slnečné lúče, a to obraz doslova rozžiari a ukáže jeho pravú podstatu.

Pri spájaní rôznych materiálov sa občas objavia nečakané technické úskalia. S akými problémami sa najčastejšie stretávate a aké riešenia sa vám osvedčili?
Áno, pri kombinovaní rôznych materiálov sa občas objavia prekvapenia – nie všetko vždy reaguje tak, ako si človek predstaví. Najčastejšie riešim veci ako priľnavosť jednotlivých vrstiev alebo správanie sa materiálu po zaschnutí.
Musela som si prejsť viacerými pokusmi a omylmi, kým som si osvojila svoje postupy. Dnes už viem, čo môžem od jednotlivých materiálov očakávať a ako ich kombinovať, aby spolu fungovali.
Najviac sa mi osvedčila trpezlivosť a schopnosť nechať si priestor na experimentovanie. Často sa mi totiž stáva to, že v tom “nepodarenom” objavím niečo nové, čo ma posunie ďalej.
Výber kryštálov a perál dokáže výrazne ovplyvniť výsledný dojem diela. Podľa akých kritérií (tvaru, veľkosti či odtieňa) zvyknete vyberať tie najvhodnejšie?
Výber kryštálov a perál je pre mňa veľmi intuitívny proces. Vždy sa snažím navnímať, čo si daný obraz pýta, akú energiu má niesť, aké miesto bude mať ten konkrétny kameň v celkovej kompozícii. Niekedy ma osloví tvar, inokedy odtieň.
Veľkosť prispôsobujem podľa toho, akú má mať daný prvok silu, či má byť jemným detailom alebo výraznou dominantou. Kryštály a perly vnímam ako nositeľov energie, a preto ich nevyberám len vizuálne, ale aj pocitovo.
Potrebujem, aby s dielom súzneli nielen esteticky, ale aj emocionálne. Niekedy sa stane, že si obraz akoby “vypýta” konkrétny kryštál, ktorý mám už dlho a zrazu presne zapadne a je tam, kde má byť.

Keď ste na svojej prvej vernisáži predali takmer všetky obrazy, aký pocit vo vás prevládal a čo ste si v tej chvíli uvedomili?
V prvom rade to bol pre mňa veľký výstup z komfortnej zóny, som trémistka, takže už samotná predstava vernisáže bola pre mňa výzvou. No v ten večer vo mne prevládol obrovský pocit vďačnosti, že môžem robiť to, čo ma baví a napĺňa.
A zároveň, že to naladenie, ktoré sa snažím vkladať do mojej tvorby ľudia vnímajú a cítia. Bol to pre mňa veľmi silný moment, ako keby sa mi potvrdilo, že veci, ktoré vznikajú zo srdca si nájdu svoju cestu. A že spojenie cez umenie môže byť veľmi tiché, ale zároveň veľmi hlboké. Pozri si viac →
Homehug sa odlišuje od bežných galériových značiek. Čo pre vás znamená prezentovať sa skôr ako autorka než ako komerčná značka?
Homehug som vytvorila preto, aby som mohla prispieť k vnútornej pohode ľudí. Nie je to značka v klasickom zmysle, je to skôr priestor, kde môžem cez tvorbu odovzdávať pocit pokoja, návratu k sebe a jemného objatia.
Aj samotná myšlienka, ktorú Homehug nesie – “Unique art that hugs your soul and brings your heart back home” hovorí za všetko. Ide mi o spojenie a o to, aby som priniesla do priestoru niečo, čo má dušu a čo sa človeka skutočne dotkne, alebo ho doslova obíjme.

O originálne umenie bude zrejme záujem vždy. Akí sú v tomto Slováci? Sú ochotní si za kvalitné a originálne dielo zaplatiť?
Myslím, že ako národ sme v týchto veciach celkovo opatrnejší, najmä pokiaľ ide o investíciu do originálneho umenia. O to viac si vážim, keď sa niekto rozhodne podporiť moju tvorbu a prinesie si domov dielo, ktoré ho oslovilo.
Z mojej skúsenosti vnímam, že v zahraničí sú ľudia možno trochu otvorenejší novým prístupom a experimentálnym formám, ale sama som na trhu ešte pomerne krátko (približne dva roky), takže sa stále učím, pozorujem a spoznávam, ako to celé funguje. Pozri si, ako vyzerajú obrazy →
Čítaj viac z kategórie: Architektúra