Malá rodinná firma z Partizánskeho vytvorila unikátny produkt. Zamilovali si ho ľudia v celej Európe

  • Slovenská firma Moneta funguje už vyše 30 rokov
  • Rodinná firma vyrába stielky od výmyslu sveta
  • Hodia sa pre každého, už dávno nejde len o ortopedickú pomôcku
monetathumbnail final
Igor Ďurček (napravo) a jeho syn Martin Startitup
  • Slovenská firma Moneta funguje už vyše 30 rokov
  • Rodinná firma vyrába stielky od výmyslu sveta
  • Hodia sa pre každého, už dávno nejde len o ortopedickú pomôcku

„V rodinnej firme ťažko oddelíte prácu od zábavy,“ smeje sa Igor Ďurček, zakladateľ dlhodobo úspešnej firmy Moneta. Tú po revolúcii založil v Partizánskom, v segmente sa pohybuje už vyše 30 rokov.

Moneta je významný slovenský producent stielok do topánok – tie sú omnoho zaujímavejšie, než by si mnohí mysleli. Kým kedysi boli stielky takmer výhradne ortopedickou záležitosťou, ktorá sa týkala menšiny ľudí, dnes je stielok veľa druhov a dokážu zlepšiť prakticky každý životný moment.

Firma z Partizánskeho vyrába napríklad stielky, ktoré dokážu uchrániť pred horúcim chodníkom, alebo pohodlné a vzdušné stielky pre športovcov, ktoré lepšie odvádzajú pot.

Kvalitnými stielkami sa podľa Ďurčeka dá zachrániť aj pocit z nekvalitných topánok – všetko pohodlie v topánkach totiž závisí aj práve od stielky.

Firma chce v budúcnosti Slovákov čoraz viac vzdelávať, na pláne má však aj strategické partnerstvá s firmami – chcú, aby stielky pre pracovné kolektívy nakupovali do práce práve firmy. „Naše začiatky boli v priestore v dedine pri Partizánskom, dnes chodíme na medzinárodné výstavy.“

  • Aké je to podnikať ako rodinná firma
  • Na čo všetko sa dajú použiť stielky a kto by nad nimi mal seriózne pouvažovať
  • Či má cieľ 10-tisíc krokov za deň zmysel

Na Slovensku vo výrobe podniká čoraz menej rodín. Ako vznikla značka Moneta? 

Naša firma vznikla v 90. rokoch po revolúcii. V roku 1992 som sa začal pohybovať v obuvníckom priemysle, začal som voziť topánky na východné Slovensko do predajní obuvi. Počas toho som sa dostal k stielkam, vtedy to bol nedostatkový tovar.

Poobzeral som sa po nejakých kontaktoch a dostal som sa k materiálom, z ktorých bolo možné vysekávať obyčajné rovné stielky. Prvé stielky mi vysekal známy na sekačke v garáži, potom sa však dopyt na stielky zväčšoval a potreboval som už vlastné priestory na výrobu stielok.

Naše začiatky boli v priestore v dedine pri Partizánskom, odkiaľ pochádzam. V rokoch 1997 a 1998 som sa zúčastnil na prvej medzinárodnej výstave v Taliansku, kde som získal nové kontakty na výrobcov materiálov – z Talianska, Španielska a Nemecka, s väčšinou výrobcov obchodujeme dodnes a máme veľmi dobré priateľské vzťahy.

Postupne sa naša ponuka stielok rozširovala a dopyt stále rástol. V roku 2003 sme otvorili pobočku pre Českú republiku – pri meste Zlín, ktoré ma takisto obuvnícku tradíciu. Neskôr nám už priestory nestačili a kúpili sme nové priestory v areály bývalých závodoch 29. augusta v Partizánskom, kam sme sa v roku 2005 presťahovali, a začali sme vyrábať aj lisované stielky pre výrobcov obuvi.

Každým rokom sa mi podarilo či už modernizovať technológiu výroby stielok, alebo budovať ďalšie výrobné a skladové priestory. Teraz sme už výrobnú kapacitu zväčšili, máme cca. 3 000 metrov štvorcových a 20 zamestnancov.

vlozky_do_topanok-12
zdroj: Startitup – Igor Ďurček vošiel do obuvníckeho priemyslu po revolúcii, už vyše 30 rokov vedie firmu Moneta.

Aké je na Slovensku podnikať ako rodinná firma? Viete oddeliť prácu od voľného času?

Ani nie, toto je nevýhoda rodinnej firmy, že práca sa nedá oddeliť od voľného času tráveného s rodinou (smiech).

Od začiatku mi pomáhala manželka Silvia, ktorá riadila ekonomické veci. Spolu sme to dotiahli až do dnešnej podoby našej firmy – po vyštudovaní školy sa k nám pripojil syn Martin, ktorý začínal vo výrobe stielok a odskúšal si skoro každý výrobný proces. Teraz rieši marketing, nakupovanie materiálov a odbyt. 

Momentálne fungujeme všetci traja ako manažment firmy a každý sa snaží prispievať s novými nápadmi. Mne zostáva riešiť najmä technológie a postupy výroby.

vlozky_do_topanok-15
zdroj: Startitup – Moneta patrí medzi rodinné firmy na Slovensku, podľa zakladateľa to má svoje výzvy.

Kedysi boli vložky do topánok vnímané len ako ortopedické pomôcky. Dnes vidíme rôzne varianty na šport, bežné nosenie či protizápachové. Ako sa tento segment vyvíja?

Je to tak, človek nemusí siahnuť po stielkach len vtedy, ak mu ortopéd odporučí nosenie ortopedických stielok. Tie časy sú dávno preč, stielky sú dnes veľmi širokospektrálne a dokážu pomôcť každému pri množstve životných situácií. Aké stielky ponúka Moneta →

Napríklad, ak si kúpim lacné topánky, no chcem si ten zážitok trošku skvalitniť, aj vtedy mi pomôže stielka. Či už by to mala byť mäkká penová stielka, ktorá tlmí nárazy napríklad pri behu, alebo stielka z prírodných materiálov s dobrou absorpčnou funkciou na letné obdobie. Celkový pocit pohodlia z topánok zabezpečujú aj práve stielky. 

Výrobcovia materiálov pre obuvnícky priemysel každý rok prichádzajú s novými inovatívnymi materiálmi a aj my sa zúčastňujeme na svetových výstavách obuvníckych materiálov, aby sme držali krok s ostatnými svetovými výrobcami – či už obuvi, alebo stielok.

Ako si vlastne stielku vybrať?

Keďže sa dnes stielky dokážu použiť na množstvo situácií, odpovedajú tomu aj druhy stielok.

Pri ortopedickej musíme mať podporu priečnej pozdĺžnej klenby, musia tam byť nejaké ortopedické komponenty ako napríklad srdiečko. Dôležitý je aj absorbant na tlmenie nárazov.

Pri zimných sú väčšinou vlnené materiály – prírodné aj syntetické vlny s hliníkovou fóliou, ktorá pôsobí ako izolant. Detské stielky sú zase s rôznymi malými ortopedickými mesiačikmi.

Máme však napríklad aj poľovnícke či dokonca letné vložky, ktoré zabezpečujú vzdušnosť a svieže chodidlá aj vo vysokých teplotách vďaka vysokej absorpcii potu.

vlozky_do_topanok-18
zdroj: Startitup – Vložky sú dnes na každú príležitosť. Do zimy, do leta či na šport.

Kvalitné stielky sa vyrábajú z kvalitných materiálov – čo sa týka vrchných materiálov, tak by to mala byť koža alebo textil zložený z prírodných surovín alebo z technických vlákien ako polyester či polyamid.

Skelet stielky by mal byť napríklad z latexovej peny, ktorá môže mať rôzne úpravy – alebo napríklad momentálne zaznamenávame trend, že výrobcovia obuvi vyhľadávajú stielky z polyuretánu či recyklovaného polyuretánu a taktiež filcový materiál, ktorý môže mať napríklad podiel zloženia z viskózového vlákna. Tých kombinácií je nespočetne veľa.

vlozky_do_topanok-11
zdroj: Startitup – Podľa Ďurčekovcov treba prioritizovať prírodné materiály.

Ako chôdza ovplyvňuje náš život? Hromada ľudí má ako magický cieľ zafixovanú hranicu 10-tisíc krokov. 

Chôdza je pre nás prirodzený pohyb a je, samozrejme, prospešná.

Veľa ľudí v dnešnej dobe ma nastavené svoje denné ciele v podobe krokov či už v telefónoch, alebo na hodinkách. Je to najľahšia a najbežnejšia aktivita, ktorú človek môže za deň vykonať. Ciele ako 10-tisíc krokov denne sú super, keďže ľudí motivujú sa hýbať.

Ale netreba pritom zabúdať na kvalitnú obuv – jediný spôsob, ako môžeme tomu dopomôcť, je kúpa kvalitnej obuvi a kvalitných stielok, keďže dnes len máloktorý výrobca obuvi kladie dôraz aj na kvalitnú stielku v obuvi a nepozerá iba na cenu.

Ako má laik rozoznať nekvalitnú obuv?

Napríklad by sa mal pozerať na to, či boli pri výrobe použité prírodné materiály. Koža i syntetické textílie by mali mať aj nejaké kvalitatívne vlastnosti, ako sú absorpcia potu, antibakteriálna úprava či priedušná stielka.

Následne je dôležité si vybrať podľa toho, čo potrebujem. Ak chcem bežeckú obuv, mal by som sa sústrediť na to, aby boli použité mäkké materiály a textílie odvádzali pot. Ak ma zase zaujíma ortopedická stielka, tak si potrebujem všimnúť, či má srdiečko a podporu klenby, či má antišok pod pätou. Stielky od Monety →

monetascs
zdroj: Moneta – V lete sa Moneta sústredí najmä na športové stielky – na mieru navrhnuté pre aktívnych športovcov.

Pritom mnohí Slováci si obuv kupujú skôr podľa značky.

Značka, dizajn, cena, to sú tri hlavné veci, na ktoré sa zameriava slovenský zákazník. Paradoxne, pohodlie až takou prioritou nie je. Len málokedy sa stretávame s tým, že by niekto riešil pohodlnosť a či mu v topánkach chodidlo riadne stojí v správnej polohe.

Pri bežnej vychádzkovej obuvi sa Slováci sústredia na módu, no mali by sa sústrediť na stielky – veľa ľudí však ani len netuší, čo to vlastne je.

Podobne to vidno aj pri turistickej obuvi – mal by som vidieť, či mi topánky vydržia, či sú vzdušné a pohodlné. Ale práve pri turistickej obuvi dávajú výrobcovia klasické stielky, kde sa teda treba dovzdelať a kúpiť si špecializovanú.

Obuv a stielka v obuvi plnia funkciu tlmenia nárazov pri každom kroku. Myslím si, že určite ľudia kladú dôraz aj na to, aby obuv bola pohodlná, len zabúdajú na to, že pocit pohodlia netvoria len obuv a typ podrážky, ale práve aj vymeniteľná stielka v obuvi, ktorá pokiaľ nie je z kvalitných materiálov, tak vydrží možno tak 1 – 2 mesiace pri každodennom nosení. Či už z hľadiska kvality, alebo z hygienických vlastností.

vlozky_do_topanok-4
zdroj: Startitup – Slováci sa podľa Igora Ďurčeka otáčaju skôr za módou než za pohodlnosťou.

Kedy sa treba zamyslieť, či nepotrebujem stielky?

Stielky majú hromadu zdravotných benefitov – hlavne úľava od bolesti chrbtice, kĺbov, kostí. Keď máte problém s bolesťou chrbtice, problém je častokrát práve v chodidlách. Stielka však na chodidlo pôsobí tak, že ho drží v správnej polohe a vplýva na priečnu pozdĺžnu klenbu. Samozrejme, je to u každého trošku individuálne.

Stielky teda vždy slúžia na nejaký účel, nekupujú sa „len tak“. Napríklad, keď má niekto problémy s klenbou a nesprávnym držaním chodidla, potrebuje stielku so skeletom, ktorý zaručí správne držanie chodidla.

Ak máte problém s nepríjemným zápachom a nadmerným potením chodidla, musí človek pozerať po stielke, ktorá má dobrú absorpciu, môže mať antibakteriálnu úpravu a je prevažne z prírodných materiálov.

Ktoré typy ľudí by sa po nich mali poobzerať?

Najmä ľudia s deformáciou chodidiel, ktorí majú napríklad problémy s priečnou a pozdĺžnou klenbou, s prepadnutou klenbou chodidla či nesprávnym držaním tela.

Taktiež ľudia s bolesťami chodidiel, kĺbov a chrbtice, pri nadmernom potení chodidiel, pri tvorbe nepríjemného zápachu, ale i ľudia, ktorí počas práce stoja aj 8 hodín na nohách. A vyrábame aj stielky pre aktívnych ľudí – napríklad športovcov, bežcov, turistov.

Sú povolania, pre ktoré sú stielky must-have?

Určite – sami vidíme, že stielky si hľadajú väčšinou ľudia z veľkých fabrík. Dokonca plánujeme, že tie fabriky oslovíme, nech ich zamestnancom ponúkajú ako zamestnanecký benefit či pracovnú pomôcku.

Stielky sa dajú použiť na veľké množstvo príležitostí. Napríklad, zmysel majú aj pre asfaltérov – používajú sa, aby im od asfaltu nesálalo teplo do nôh.

vlozky_do_topanok-17
zdroj: Startitup – Martin Ďurček vo firme rieši najmä nákup materiálov, marketing a predaj.

Kde vidíte značku Moneta 5 rokov? Aké sú vaše ciele? Expanzia?

Mojím cieľom je dostať naše výrobky aj ďalej na Európsky trh, avšak to je pre slovenskú firmu ťažké, presadiť sa napríklad na nemeckom trhu. Postupne hľadáme cesty ako naše výrobky dostať viac do povedomia ľudí v zahraničí, pretože určite sme schopný kvalitou konkurovať ostatným výrobcom. Každý rok sa zúčastňujeme či už všetkých výstav v našom segmente, asi najhlavnejšou výstavou je napríklad výstava obuvi a materiálov v Miláne.

Určite by sme chceli, aby ľudia vedeli, že stielky v obuvi sú vymeniteľné a dajú sa meniť. Pretože, ako som spomínal, nie každý výrobca obuvi si dá záležať na kvalitnej stielke.

Veľa ľudí naletí na marketingové reklamy a sú schopní kúpiť stielky napríklad s nejakými magnetmi, ktoré stoja takmer trojciferné číslo, ale takéto stielky podľa môjho názoru nemajú žiadny zmysel. My vieme vyrobiť a predať stielku aj napríklad do 10 eur, ktorá však reálne pomáha.

Slovensko má dlhú krajčírsku a obuvnícku históriu. Ako sa vám hľadajú dobrí zamestnanci?

Dnes je už problém so všetkým. V minulosti mali fabriky učilištia a týchto ľudí v nich a všetko nabiehalo postupne, dnes to tak už nie je. Dnes to už pre ľudí nie je atraktívna práca. Aj preto sa snažíme investovať do automatických strojov.

Fungujeme v Partizánskom, v meste, ktoré ma snáď najväčšiu obuvnícku tradíciu na Slovensku, avšak v dnešnej dobe máme problém nájsť zamestnancov, ktorí by boli vyučení v obuvníckom priemysle. U žiakov nie je taký záujem o tieto odbory. Ale vieme zaučiť aj ľudí bez skúseností. Stielky od Monety →

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá