Populárne pivo Šariš oslavuje polstoročie. Čím všetkým si za ten čas prešlo?
- Dnes ti predstavíme príbeh značky obľúbeného zlatého moku Slovákov
- Pivo Šariš svoju prvú várku nechalo zákazníkov ochutnať presne pred polstoročím a odvtedy je stále silným brandom
- O jeho popularite svedčí aj 20 % medziročný nárast predaja jedného z produktov
- Dnes ti predstavíme príbeh značky obľúbeného zlatého moku Slovákov
- Pivo Šariš svoju prvú várku nechalo zákazníkov ochutnať presne pred polstoročím a odvtedy je stále silným brandom
- O jeho popularite svedčí aj 20 % medziročný nárast predaja jedného z produktov
Pivovary majú na Slovensku dlhú históriu a Slováci pivo jednoducho milujú. Spolu s Českom či Nemeckom sa môžeme pochváliť veľmi kvalitnou produkciou, ktorú každoročne na prestížnych súťažiach oceňujú odborníci. Jedným zo stálic na našom trhu so zlatým mokom je pivo Šariš. V súčasnosti je súčasťou pivovaru Plzeňský Prazdroj Slovensko a vďaka marketingu, ktorým nám pripomína naše tradície si získava ďalšie a ďalšie generácie.
Zobraziť celú galériu (3)Príbeh značky Šariš sa začal písať takmer presne pre päťdesiatimi rokmi, hoci varenie piva má v oblasti históriu siahajúcu už do 16. storočia. Prvý pivovar, kde chmeľ bol zbieraný pod samotným Šarišským hradom však po čase zatvorili a na svoje pivo domáci čakali až do roku 1967. „Prvá várka piva Šariš 10% v novom pivovare s kapacitou 600 000 hl piva bola uvarená 26. mája 1967.“ Netrvalo dlho, aby si kvalitný produkt našiel fanúšikov a za hranice putoval už o dva roky neskôr. Prvé bolo Maďarsko a ZSSR. Postupne sa rozširovalo aj portfólio.
Podľa oficiálneho webu Šarišu sa už začiatkom 80. rokov postavila nová sladovňa s kapacitou 16 500 ton sladu a následne na to pribudla aj výroba nealkoholických nápojov. Toto desaťročie bolo pre značku naozaj úspešné. Obľúbené produkty sa začali vyvážať aj do Poľska, Juhoslávie, Rumunska, Anglicka, Švédska či Nemecka a Šariš sa zvýšením produkcie na celý milión litrov ročne stal druhým najväčším pivovarom v Československu.
Zobraziť celú galériu (3)Presne pred 21 rokmi však prišiel pre značku ďalší zlom. Väčšinový podiel akciovej spoločnosti získala spoločnosť “South African Breweries Ltd.” (SAB), ktorá je štvrtou najväčšou pivovarníckou spoločnosťou na svete. S novým spoločníkom prišli aj nové investície a z pivovaru sa stalo to, čím je dnes.
Jitka Němečková, manažérka korporátnej komunikácie, Plzeňský Prazdroj Slovensko nám o tohtoročných novinkách obľúbeného piva prezradila: „Pivo Šariš patrí medzi najobľúbenejšie slovenské pivné značky, na ktoré sú spotrebitelia hrdí. Šariš sa stal tento rok i hrdým partnerom slovenského folklóru, limitovaná edícia plechoviek Šariš 10 % a Šariš Zlatá 12 % s motívmi výšiviek behom pár týždňov doslova zmizla zo skladov pivovaru a v obchodoch je po nich veľký dopyt.
O výnimočnosti piva Šariš svedčia aj ocenenia, ktoré značke pribudli v tomto roku. Šariš Zlatá 12 % na dvanástom ročníku obsadila striebornú priečku v prestížnej degustačnej súťaži Slovenská pivná korunka 2018. Chuti Zlatej 12-tky podľahli aj na medzinárodnej súťaži Monde Selection 2018, ktorá tak spečatila svoj medzinárodný úspech striebornou medailou.“ Ak si zvedavý na výsledky súťaže o najlepšie pivo Slovenska, nájdeš ich TU.
Zobraziť celú galériu (3)My sme však chceli vedieť aj to, aké sú plány pivovaru so značkou Šariš na najbližšie obdobie. Odpoveď je však strategicky tajomná: „Čo presne značka Šariš pripravuje na budúci rok nechceme prezrádzať, ale spotrebitelia a fanúšikovia dobrého piva sa majú na čo tešiť.“
V súčasnosti chce Plzeňský Prazdroj podľa marketingového riaditeľa Granta McKenzieho značku aj naďalej podporovať: „Našou prioritou na Slovensku je najmä značka Šariš, ktorá rastie. Tento rok plánujeme jej väčšiu podporu a vylepšenia,“ povedal pre Forbes. Podľa tlačovej správy z marca tohto roka Šariš Zlatá 12° zaznamenala až viac ako 20-percentný nárast objemu predaja z pultov predajní a najviac sa teší obľube v domácom prostredí, na východe Slovenska.
A to aj napriek tomu, že preferencie spotrebiteľa sa časom menia a kopírujú najnovšie trendy. „Preferencie Slovákov sa presúvajú. Mimoriadne obľúbenú kategóriu prémiových ležiakov, ku ktorej stále inklinujú najviac, dopĺňa segment nealkoholického piva, ku ktorému spotrebitelia čoraz častejšie smerujú,“ hodnotí v správe Martin Grygařík, obchodný riaditeľ, Plzeňský Prazdroj Slovensko.
Svoju produkciu v poslednom roku pivovar, ktorý má pod sebou značky ako Pilsner Urquell, Velkopopovický Kozel, Gambrinus alebo Radegas zaokrúhlil na 1,5 milióna litrov ročne a pochválil sa aj 5 %-ným medziročným nárastom. Dnes predstavujú tržby Plzeňského Prazdroja 120,3 milióna eur a pivovar má dokonca ambíciu expandovať aj na 15 ázijských trhov (viac si prečítaš TU).
Čítaj viac z kategórie: Biznis a startupy