Ľudia nemajú ani na mydlo, hanbia sa preto chodiť do roboty. Deje sa to v západnej krajine

  • Až 6 % Britov čelí hygienickej chudobe
  • Nemôžu si dovoliť základné hygienické potreby
  • Mnohí si vyberajú medzi jedlom a hygienou
žena vo sprche
Freepik/gpointstudio
  • Až 6 % Britov čelí hygienickej chudobe
  • Nemôžu si dovoliť základné hygienické potreby
  • Mnohí si vyberajú medzi jedlom a hygienou

Inflácia a neúmerné zvyšovanie cien energií zasiahlo do životov každého Európana aj v takých krajinách, ktorých by to človek nečakal. Výnimkou nie je ani Veľká Británia, ktorej obyvatelia majú problém so stále sa zvyšujúcimi cenami energií. K zlepšeniu situácie nepomohla ani už bývalá premiérka Veľkej Británie Liz Trussová, ktorej minister financií svojimi opatreniami rozkýval finančné trhy a spôsobil pád britskej libry.

Situácia došla až do takého zúfalstva, že ľudia obmedzujú osobnú hygienu, ukázala najnovšia správa neziskovej organizácie The Hygiene Bank.

Produkty na holenie i menštruačné pomôcky 

Organizácia zistila, že 3,2 milióna dospelých v Británii je v hygienickej chudobe. To znamená, že si nemôžu dovoliť základné hygienické potreby ako mydlo, sprchovací gél, žiletky, zubnú kefku či dokonca toaletný papier.

Až 12 % ľudí, ktorí sú zasiahnutí hygienickou chudobou, sa vyhýba chodeniu do práce alebo stretávaniu kolegov.

 „(Hygienická chudoba) je oveľa rozšírenejšia, ako sme sa obávali, narastá a neúmerne zasahuje tých najzraniteľnejších,“ cituje slová výkonnej riaditeľky organizácie Ruth Brockovej televízia Sky News.

The Hygiene Bank uvádza, že séria prieskumov v spolupráci s prieskumnou spoločnosťou YouGov naznačuje, že hygienická chudoba sa týka až 6 % všetkých dospelých v Spojenom kráľovstve, pričom 13 % tvoria domácnosti s nižšími príjmami a 21 % zdravotne postihnutí ľudia.

mydlo
zdroj: Unsplash/micheile dot com

Nezisková organizácia tvrdí, že väčšine ľudí nenapadne, že môže existovať aj hygienická chudoba. Pritom je pochopiteľnejšie, že pred tým, než sa ľudia vzdajú tepla alebo jedla, najskôr sa snažia ušetriť na hygienických prostriedkoch.

Najčastejšie (49 %) sa ľudia vzdávajú produktov na holenie, dezodorantov (42 %), pracích práškov (39 %), šampónu alebo kondicionéru (33 %), zubnej kefky alebo pasty (28 %) alebo dokonca mydla a sprchovacích gélov (25 %), toaletného papiera (25 %) alebo menštruačných pomôcok (22 %)

„Teraz si umývam vlasy raz za týždeň, predtým každý druhý deň. Už si nekupujem sprchový gél, používam penu zo šampónu,“ uviedla jedna matka.

Ďalšia tvrdila, že je v takej zúfalej situácii, že si musí vyberať medzi kúpou zubnej pasty a pár minútami kúrenia denne.

Údaje Národného štatistického úradu ukazujú, že cena šampónu vo Veľkej Británii sa len za posledný rok zvýšila o 8 %, zatiaľ čo sprchový gél zdražel o 11 %. Cena zubnej pasty vzrástla o 6% a cena dezodorantu o 5%.

Vyhýbajú sa vlastnej rodine i chodeniu do práce 

Polovica ľudí v hygienickej chudobe uviedla, že to v nich vyvolalo pocit úzkosti alebo depresie a podobný počet uviedol, že je príliš zahanbených.

Až 39 % z nich uviedlo, že sa kvôli situácii vyhýba stretávaniu priateľov. Viac ako štvrtina (32 %) sa  dokonca vyhýba vlastnej rodine.

„Bol som zvyknutý chodiť von a vídavať svojich priateľov, ale začal som mať obavy z toho, ako vyzerám a že ma je cítiť, takže som sa stal samotárom,“ uviedol jeden muž.

Problém ale bol i s dochádzkou do práce, kam sa ľudia hanbili chodiť. Uviedlo to až  14 % opytaných vo veku 18 – 34, 12% vo veku 35 – 54  a 5 % vo veku 55+.

zuby kefka
zdroj: Unsplash/Diana Polekhina

V práci sa ľudia cítili neistí a necítili sa „prezentovateľní“.

BBC pripomína, že séria týchto prieskumov bola robená v období od októbra 2021 do februára 2022 to znamená, že ešte predtým, ako sa zdražovanie významne premietlo do cien energií. Nezisková organizácia očakáva, že teraz bude tento problém ešte výraznejší.

Nové údaje Národného štatistického úradu zverejnené v utorok ukázali, že 45 % dospelých, ktorí platia účty za energie, si ich môže dovoliť veľmi alebo do istej miery ťažko, oproti 40 % v júni.

Samostatné údaje tiež ukázali, že ceny najlacnejšieho tovaru v supermarketoch vzrástli o 17 %.

Zdroje: Sky News, The Hygiene Bank, BBC

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá