Na 50 km/h zabudni. Eurokomisia uvažuje, že rázne zníži rýchlosť v mestách

  • Uvažuje o tom Európska komisia
  • Cieľom tohto kroku je znížiť nehodovosť a zároveň zvýšiť bezpečnosť chodcov
maximálna povolená rýchlosť
Ilustračný obrázok Unsplash/Elisa
  • Uvažuje o tom Európska komisia
  • Cieľom tohto kroku je znížiť nehodovosť a zároveň zvýšiť bezpečnosť chodcov

Maximálna povolená rýchlosť v mestách a obciach, ktorá je stanovená na 50 kilometrov za hodinu, sa môže zmeniť na 30 kilometrov za hodinu. Uvažuje o tom Európska komisia, pričom cieľom tohto kroku je znížiť nehodovosť a zároveň zvýšiť bezpečnosť chodcov. Informuje o tom RTVS s tým, že k tomu kroku sa už uchýlil metropoly ako Paríž a Brusel.

Čo sa týka Slovenska, je reálne, že zníženie maximálnej povolenej rýchlosti na 30 kilometrov za hodinu sa stane realitou v Košiciach. V priebehu roka 2023 v druhom najväčšom meste Slovenska došlo k niekoľkým vážnym dopravným nehodám, ktoré boli zapríčinené práve vysokou rýchlosťou. 

Zamedzeniu ďalších dopravných nehôd má pomôcť práve vznik nových obytných zón, kde bude maximálna povolená rýchlosť stanovená na 30 kilometrov za hodinu.

Zuzana Hrabovská z odboru komunikácie Prezídia Policajného zboru pre RTVS uvádza, že za prvých 6 mesiacov roku bolo evidovaných 5 241 dopravných nehôd, ktoré si vyžiadali 106 životov. Ďalších 367 osôb bolo ťažko zranených. Necelých 4 000 z týchto dopravných nehôd sa stalo v obciach, kde stále platí maximálna povolená rýchlosť 50 kilometrov za hodinu.

Podľa niektorých odborníkov by nové opatrenie mohlo viesť ku zásadnému zlepšeniu bezpečnosti u ďalších účastníkov cestnej premávky. Tými sú napríklad chodci, no aj cyklisti. Európska rada pre bezpečnosť v doprave s odborníkmi súhlasí. Rýchlosť 30 km/h vníma ako nový štandard pre mestské časti, kde dochádza k miešaniu áut s chodcami a cyklistami.

Riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák pre RTVS hovorí: „Napríklad pri zrážke automobilu pri 30 km/h s chodcom, má chodec skoro 100-percentnú šancu na prežitie. Samozrejme, záleží od okolností. Pri 50 km/h je už len polovičná šanca na prežitie.“

EK je pod tlakom

Európska komisia obdržala výzvu od Európskej rady pre bezpečnosť v doprave týkajúcu sa úpravy maximálnej povolenej rýchlosti pre osobné autá, uvádzajú Autoviny.sk. Táto úprava sa má dotýkať osobných a nákladných áut. Okrem toho však rada vyžaduje rýchlostný limit 100 km/h na diaľnici pre osobné autá a dodávkové autá. V prípade nákladných áut pôjde o 80 km/h. 

Na okresných cestách je podľa rady prijateľný limit 80 km/h. Ako sme už uviedli vyššie, rada chce, aby k zníženiu maximálnej povolenej rýchlosti došlo aj v mestách.

Do riešenia veci sa zapojil aj Európsky parlament, ktorý komisiu vyzval ešte v roku 2021 k zapracovaniu zmien týkajúcich sa obmedzenia maximálnej rýchlosti na cestách.

V minulosti prebehlo aj modelovanie v Spojenom kráľovstve, ktoré ukázalo, že pri nižšej povolenej rýchlosti (30 km/h) sa znižujú tiež nároky potrebné na zastavenie a rozjazd v meste. To dokáže zredukovať emisie CO2 a spotrebu paliva až o 1/4. Vecou sa zaoberala aj analýza bruselského regiónu. Podľa nej sa toxické emisie, hluk a nehody od zavedenia novej maximálnej rýchlosti znížili.

Emisie v minulom roku klesli

Emisie oxidu uhličitého v Európskej únii (EÚ) zo spaľovania fosílnych palív určených pre použitie energie na území EÚ v minulom roku podľa odhadov boli v objeme takmer 2,4 gigatony. Oproti predchádzajúcemu roku tak klesli o 2,8 percenta. V piatok o tom informoval štatistický úrad Európskej únie Eurostat.

Emisie oxidu uhličitého sa znížili v sedemnástich členských krajinách Únie. Najvýraznejšie klesli v Holandsku (-12,8 %), Luxembursku (-12 %), Belgicku (-9,7 %) a Maďarsku (-8,6 %). Na Slovensku sa emisie oxidu uhličitého vlani zmenšili o 3,2 percenta. Najväčší rast emisií nastal v Bulharsku (12 %), v Portugalsku (9,9 %) a na Malte (4,1 %).

Emisie oxidu uhličitého v EÚ pri spaľovaní tuhých fosílnych palív (uhlie a ropné bridlice) v minulom roku stúpli o tri percentuálne body (pb). Emisie z ropy a ropných produktov sa oproti roku 2021 zvýšili len mierne, a to o jeden pb. Výrazne však klesli emisie zo zemného plynu, a to o 13 pb.

Zdroje: RTVS, Autoviny, SITA

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá