Učiteľ z Luníka IX: Dieťa musí ísť rúbať drevo, aby nezmrzli, potom v škole dostane, že je neprirpavené

  • Učiteľ z Košíc venuje svoj život vzdelávaniu detí v sociálne slabšom prostredí
  • Mentoroval na Luníku IX
  • V Ždani založil hudobný krúžok
Učiteľ Andrej a sova
Andrej Klobušník
  • Učiteľ z Košíc venuje svoj život vzdelávaniu detí v sociálne slabšom prostredí
  • Mentoroval na Luníku IX
  • V Ždani založil hudobný krúžok

Takmer každé dieťa s láskou k svojej triednej učiteľke v prvom ročníku školopovinnej dochádzky vysloví tie čarovné slová: „Chcem byť pán učiteľ/pani učiteľka!“ Učenie sa je pre deti v tom veku predsa ešte krásne.

Deti však rastú a ideály našej mladosti začnú dobiehať očividné problémy všetkých školských zariadení: platy nie sú k svetu, osnovy sú zastaralé, motivácia pedagógov s pribúdajúcimi rokmi odchádza, až kým v najhorších prípadoch nezmizne úplne. A tak sa nakoniec učiteľmi stanú len tí najodvážnejší. Tí, ktorí naozaj chcú vzdelávať tam, kde treba.

V súvislosti s testovaním PISA a katastrofálnymi výsledkami slovenských žiakov sa čoraz viac hovorí o vylúčených komunitách. Školy podľa odborníkov neposkytujú žiakom odrazový mostík, ktorý by im pomohol vymaniť sa z generačnej chudoby. Lenže aj v slovenskom školstve sú svetlé výnimky, ktoré sa snažia niečo skutočne zlepšiť.

Jedným z týchto výnimočných pedagógov je aj Andrej Klobušník. Tak ako iné deti, aj on sa v ranom veku vyslovil, že by chcel byť učiteľom. Teda, vraj chcel byť chvíľu aj farárom a archeológom… Najprv však prestal veriť v boha a vzápätí zistil, že Indiana Jones nie je dokument. A tak mu to učiteľstvo „prischlo“.

  • Ako sa Andrej dostal k učiteľstvu
  • Čo ho naučila skúsenosť s mentorovaním na Luníku IX
  • Ako vyzerá jeho bežný pracovný deň
  • Prečo sa rozhodol založiť v Ždani hudobný krúžok
  • Aké má Andrej vo vzdelávaní detí ciele

Pri otázke, ako vyzerala jeho učiteľská cesta, Andrej poznamenal, že „nenormálne komplikovane“. Bakalára z moderných dejín získal v Anglicku, magisterský titul sa mu „prihodil“ na Slovensku. „V tom čase som mal priateľku z opačného konca Slovenska a chcel som vlaky zadarmo, tak som sa prihlásil na univerzitu tu, a akosi sa mi podarilo dosiahnuť tým magisterský titul,“ zhrnul s humorom Andrej.

Doplnkové pedagogické štúdium v chaose covidu a zdravotných problémov doteraz nedokončil. Ukazuje sa však, že kde je vôľa, tam je cesta. Andrej pár rokov pracoval ako lektor pre rôzne vzdelávacie ústavy, súkromné alebo jazykové školy.

Nejaký čas aj doučoval deti cez program Spolu múdrejší, ktorého cieľom bolo „žiakom zo znevýhodneného prostredia, úplne odrezaným od vzdelávania kvôli covidovým opatreniam, pomôcť dobehnúť prehlbujúcu sa priepasť“.

Tento akčný učiteľ stihol pracovať aj pre Centrum pre udržateľný rozvoj ETP, kde mentoroval tínedžerov na Luníku IX. Hneď na to si spravil nové zázemie v Ždani (obec pri Košiciach), kde sa dostal cez dvojročný program Teach Next. Ten sa snaží zlepšovať vzdelávanie pre žiakov zo znevýhodneného prostredia.

Táto učiteľská prax ho naučila, že „každé dieťa, bez výnimky a bez ohľadu na svoje generačné dedičstvo, si zaslúži dostať rovnakú šancu uspieť“. Práve na tieto skúsenosti sme sa Andreja pýtali.

Mentoroval si aj tínedžerov na Luníku IX. Čo ťa naučila táto skúsenosť? Máš nejaké silné zážitky?

Tento program prebiehal pod záštitou organizácie ETP, ktorá na Luníku IX pracuje už roky. Do ich mentorského programu som vstúpil na jeseň v roku 2021 a dostal som partičku už trochu starších frajerov, ktorí mali hudobnú kapelu. Táto skúsenosť u mňa vytvorila hlboký odpor k „papierovačkám“ z ministerských projektov.

Tento článok je dostupný členom Startitup PREMIUM

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá