Neuveriteľný svetový rekord: Piloti leteli 2 mesiace bez zastavenia, tankovali vo vzduchu

  • Vyše 60-ročný rekord ostáva nepokorený
  • Piloti si napĺňali nádrž a brali jedlo za jazdy
  • Určite ti v hlave vŕta ako?
cessna 172 lietadlo pilot
Ilustračný obrázok Unsplash/Trac Vu, Museums Victoria
  • Vyše 60-ročný rekord ostáva nepokorený
  • Piloti si napĺňali nádrž a brali jedlo za jazdy
  • Určite ti v hlave vŕta ako?

Austrálsky národný letecký dopravca Qantas v máji informoval o objednávke lietadla na prepojenie mesta Sydney s Londýnom či New Yorkom nepretržitými letmi. Generálny riaditeľ spoločnosti Alan Joyce dal plánu názov „Project Sunrise“ a tvrdil, že bude Austrália od svetových metropol vzdialená iba jeden let.

Qantas Airways si pre túto prácu vybral dopravné lietadlo Airbus A350-1000, ale možno mal zvážiť civilné lietadlo Cessna 172, ktoré je početne najvyrábanejším typom lietadla na svete. Tento model visí nad batožinovým kolotočom na medzinárodnom letisku McCarran v americkom Las Vegas.

V roku 1958 sa na nej totiž dvaja muži vydali na nepretržitý vyše 241-tisíckilometrový let okolo púšte pri Las Vegas, čím vytvorili doposiaľ neprekonaný rekord. Lietadlo bolo vtedy vo vzduchu nepretržite 64 dní, 22 hodín a 19 minút.

Pre bližšiu predstavu, toto číslo predstavuje šesť obletení Zeme alebo 15 letov zo Sydney do New Yorku bez zastavenia.

Lietadlo slúžilo ako billboard pre hotel

V roku 1956 chcel podnikateľ propagovať svoj hotel Hacienda v Las Vegas a jeho mechanik hracích automatov Robert Timm, pilot bombardéra z 2. svetovej vojny, dostal nápad.

Podarilo sa mu majiteľa presvedčiť, aby zafinancoval pokus o prekonanie rekordu v nepretržitom lete s ľudskou posádkou, s tým, že by bol jeho hotel počas celej doby letu propagovaný.

Timm našiel Cessnu 172 a spolu s dôveryhodným mechanikom ju rok upravovali na to, aby s ňou dokázali stanoviť rekord. Nainštalovali do nej veľkú palivovú nádrž s objemom 95 galónov, aby doplnili zvyšných 47 galónov v krídlach, a tiež preplnili olejové potrubia na výmenu oleja a filtrov bez potreby vypnúť motor. Táto nádrž mala elektrické čerpadlo na prečerpávanie paliva do hlavnej nádrže. 

Timm si po prvých troch neúspešných pokusoch našiel nového kopilota a mechanika Johna Wayne Cooka. Vzlietli 4. decembra 1958 o 15:52. Väčšinu času trávili lietaním nad púšťami v okolí Las Vegas a čas od času sa odklonili do Los Angeles, kde hľadali príležitosti na televíznu propagáciu. 

lietadlo
zdroj: Pixabay/Ziaur Chowdhury

Ako tankovali?

Nákladné auto vybavené palivovou nádržou a čerpadlom sa s lietadlom stretávalo dvakrát denne na uzavretej diaľnici. Cessna letela približne šesť metrov nad zemou a Timm alebo Cook pomocou elektrického navijaka spustili hák a zachytili tankovaciu hadicu. 

Jeden z pilotov sa postavil na plošinu pred dverami, vložil hadicu do nádrže a napĺňal ju približne tri minúty, uvádza Simple Flying. Počas letu tankovali 128-krát a spolu s nádržou si počas tohto transferu preberali aj jedlo. To sa muselo nasekať a vložiť do termohrnčekov, aby sa k pilotom dostalo.

Po tridsiatich deviatich dňoch zlyhal generátor. Piloti tým prišli o svetlá, kúrenie i palivové čerpadlo. Onedlho na to už museli tankovať za tmy. Aj napriek tomu, že už prekonali existujúci rekord, sa rozhodli pokračovať lietať čo najdlhšie.

Začiatkom februára zistili, že už majú problémy stúpať po natankovaní, takže sa 7. februára 1959 rozhodli pristáť. Timm a Cook museli byť z Cessny vytiahnutí a ich rekord platí dodnes. Robert Timm a John Cook zomreli v Las Vegas v roku 1976, resp. 1995 a hotel Hacienda bol v decembri 1996 zbúraný.

Zdroje: Cessna, Simple Flying

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá